čtvrtek 14. října 2010

Cyklistické přilby

Na mém oblíbeném webu právě probíhá anketa na téma přileb na kolo. Nedalo mi to a zavzpomínala na moje měnící se názory na toto téma.
Jako dítě jsem přilbu neměla a ni mi nechyběla. Jezdila jsem divoce, úrazy se mi zcela vyhnuly (asi mám dobrého anděla strážného). Co si tak pamatuju, tak můj jediný úraz hlavy má na vině kombinace kamarádka + klouzačka + kámen v ruce. Jinak jsem si za celé dětství nic nezlomila ani nevyvrkla. Během puberty kolo kamsi zmizelo a znovu jsem začala jezdit až ve třiceti.
Jako první doplněk jsem ihned běžela koupit přilbu (hned poté rukavice). Jízdu bez přilby jsem si nedokázala představit. Dokonce jsem si myslela, že je povinná. Všude jsem ji plameně obhajovala a doporučovala. Jedné známé jsem už lezla dost na nervy. Ve vší slušnosti mě poslala někam a připomenula mi, že teda u nich na vsi jezdí babičky do kostela zásadně v šátku a přilby jim prostě nevnutím. Během několika měsíců jsem se rozjezdila a získala patřičnou sebedůvěru. Jednoho dne jsem si vzala kšiltovku s tím, že ji po chvilce vyměním za přilbu. A nějak jsem na to zapomněla. Až při dojezdu do cíle jsem si to uvědomila. Několika experimenty jsem si ověřila, že dokonce bez přilby jezdím mnohem bezpečněji. Přilba na hlavě mi dodává pocit nezranitelnosti a moci. Zato bez ní jsem opatrnější a zároveň je mi auty prokazována větší "úcta". To znamená, že auta najednou zpomalují a vyhýbají ve velkým obloukem.
Mezitím začala jezdit i ta moje známá. A najednou otočila. Jak prý můžu být tak neopatrná a jezdit bez přilby. Vždyť hazarduju se svým zdravím, ohrožuji provoz na silnici a zbytečne odčerpávám peníze ze zdravotnictví. A ať si začnu připlácet na zdravotní péči - jako všichni adrenalinový cvoci.
Momentálně reaguji dle aktuální situace. Beru přilbu vždy, když je mlha, prudký déšť, náledí... v ostatních případech jezdím s čepicí nebo zcela prostovlasá. A tak by to asi mělo i zůstat. Všechny ty zprávy o možném uzákonění povinnosti nosit přilbu mě děsí. To pak bude stačit pár snaživců a za chvíli bude povinný i chránič páteře, rukavice, reflexní oblečení, brýle a tak dál... Opravdu je to ta pravá cesta k ochraně našeho zdraví? A jsme opravdu tak nesvéprávní, aby o našem zdraví museli rozhodovat jiní?

2 komentáře:

  1. Měla bys mít rozum a tu přilbu nosit bez ohledu na to, zda je či není přikázána zákonem.
    A promiň, ale sjíždět na kole frekventovanou silnici způsobem předjedu všechny ostatní cyklisty, protože z kopce přeci nebudu brzdit, v pátém měsíci těhotenství a přilbu si při tom vézt v košíčku, mi jako moc bezpečné chování nepřišlo. To by mě tedy velmi zajímalo, jak potom asi jezdíš s přilbou :).

    OdpovědětVymazat
  2. Vždyť na tý silnici široko daleko nejelo žádný auto?!? :o))) a je fakt, že s přilbou jezdim jak ďas :o))... nejhorší kombinace (v mém případě) je přilba + mp3 v uších...
    A neboj, občas přilbu nosím - ale jak jsem psala, vždy dle úvahy...

    OdpovědětVymazat