neděle 24. října 2010

Statistika

Kdysi dávno (když jsem chodila na střední školu) měla jsem i předmět s názvem Statistika. Byl velice nudný, s příšernou profesorkou a nulovým přínosem pro mojí budoucnost (tak se to alespoň jevilo studentům). Jedna z prvních pouček byla, že statistika je nepřesná věda o přesných číslech. Jo, to by sedělo. Stačilo vzít dva sloupce zcela přesných údajů a to by v tom byl čert, aby z toho nevzešel nějaký zajímavý závěr. Zvlášť dva takové mi zůstaly v paměti ještě teď. Jednalo se o (zcela vážný) výzkum nějakého britského ústavu na téma rakovina prostaty a rakovina děložního čípku. Dlouholeté výzkumy dokázaly, že nejlepší prevencí u rakoviny prostaty je: Nosit klobouk! (pomáhá v 95 %) a u rakoviny děložního čípku: Mít sex jen na seníku! (pomáhá v cca 90 %). Jsem velice ráda, že dotyčný výzkum platili britští daňový poplatníci...
Na dlouhá léta jsem na výzkum zapomněla. Až teď jsem si na něj vzpomněla a trochu mě obchází mráz. Pojišťovny totiž nechtějí proplácet léčbu úrazu cyklistům, kteří něměli přilbu. Protože prý 85 % smrtelných úrazů mají cyklisté bez ní. Ale to je o dost míň, než je úspěšná prevence klobouku u rakoviny prostaty! Kdybych byla muž a chtěla se chránit před touto nemocí, tak přeci jezdím jedině s kloboukem. Výzkum totiž bral v potaz pouze klasické klobouky typu buřinka - už jste si ho zkusili dát pod přilbu? Co když potom onemocním a pojišťovna mi neproplatí léčbu, protože jsem se neobtěžoval ani s tou nejjednodušší obranou (což nošení klobouku je)? O co jednodušší to mají ženy - cyklistky. Jezdit mohou klidně v přilbě... Naopak - jsou ve výhodě. Když mají chuť na radovánky, prostě si na mapě najdou nejbližší seník, sednou na kolo (zavolají souřadnice svému milému) a s čistým svědomím si tam zajednou. Jen nesmí mít sennou rýmu... :o( ... Ale určitě existuje i výzkum (a příslušná statistika), která jim poradí i s tímto problémem.

Žádné komentáře:

Okomentovat