úterý 6. září 2011

Velká letní rekapitulace

Nastal čas okurkové sezóny. Léto plyne bez větších potíží, dovolená dává odpočinout tělu i mysli. Člověku se ani nechce psát. Tak jsem si vzala do hlavy, že zkontroluji to, co jsem od začátku svého grafomanství napsala. Všechny články jsem dala do jednoho souboru, vytiskla a znovu pozorně přečetla. A nestačila jsem se divit. O obsah tentokrát nešlo, soustředila jsem se na sloh a češtinu. Každý článek jsem samozřejmě kontrolovala ihned po napsání. Nechávala jsem ho dokonce přečíst důvěryhodným osobám a dávala pozor na první reakce po uveřejnění. Občas se objevila chybka a já ji rychle opravovala. Přesto jsem nyní doslova zírala na překlepy, chybná i a y a další a další.
Začala jsem pátrat, kde se stala chyba. Jak to, že jsem si toho nevšimla dřív? A co všichni ti ostatní, kdo články četli? To prostě akceptovali fejeton tak jak byl a dál to neřešili? Za ty dva roky jsem dostala jen pár drobných oprav a jednu velice neadresnou stížnost na pravopisné chyby (bez určení chyb nebo aspoň názvu konkrétního článku). A to ještě od osoby, která prý mé výplody vůbec nečte... A pak mi to bliklo. Vždyť přece já sama dělám v testovacím oddělení. Mou prací je vyhledávat chyby druhých. Takže sama vím, že většina lidí je k vlastním chybám slepá. Je mnohem jednodušší všimnout si jich v pracích ostatních. Své vlastní výtvory většinou považujeme za bezchybné. A stejně tak ty věci, které se nám líbí (nebo ke kterým cítíme sympatie). Přece nebudeme hanět své vlastní dítko. Schválně si to zkuste – napište text na jednu stránku a dejte to přečíst cizí osobě. Jsem si skoro jistá, že tam pár chyb bude – a vy o nich vědět nebudete.
Nicméně, proč jsem to všechno podstoupila? Chtěla jsem si seřadit články do podoby ucelené knihy a ověřit si, zda-li se nehodí na vydání. Nejsem příliš domýšlivá, na současném knižním trhu jsem už ale četla horší slátaniny, kdo ví... třeba to i vyjde. Fejetonů je zatím málo, uvidíme tak za rok. Pro případné zájemce vytisknu ráda ukázkové vydání (třeba jako vánoční dárek) – klidně se hlašte o své vydání :o).

Žádné komentáře:

Okomentovat