pondělí 24. září 2012

Deštivé rozloučení s Kodaní

Poslední den se mi ani nechtělo vstávat. Vidina plahočení se s bagáží (místo pohodlné jízdy na kole), bezcílné bloumání městem a nakonec úmorná celonoční cesta autobusem – no koho by to už předem neotrávilo. Zapomněla jsem však na zálibu mého muže v plánování.
Už den předem sestavil možné trasy okolo místních zajímavostí, ráno přebalil všechny zavazadla tak, aby se dala zapojit za kolo a domluvil jeho vrácení až na pozdní večerní hodinu. Já sama jsem si v předstihu všimla, že místní snídaňový bufet se dá za „pár“ korun předělat v polední menu a ještě před snídaní jsem se domluvila s personálem. K obědu jsme si tedy vytvořili každý několik sendvičů dle chuti a bylo vyřešeno. Zbývalo už jen odhlásit se z hostelu, pozdravit pár zbylých kolegů a hurá na závěrečný výlet.
plně naložené kolo

Místní verzi MHD jsme ihned zavrhli. Ne že by byla špatná... jen bylo docela hezké počasí a peněz už taky moc nezbylo. Měli jsme i dost času, pomalým krokem jsme tedy procházeli parkovitou krajinou a po chvilce se vnořili do města. Cestou jsem si všimla na zemi značkového dětského svetříku. Má česká duše mi radila: „Zvedni ho a strč do batohu. Holky by ho ještě unosily.“ Nakonec jsem odolala sirénám a jen jsem v duchu politovala rodiče, kteří se teď po něm asi shání. Po pár metrech nás najednou s hlukem dojely dvě cyklistky a že prý jsme něco vytrousili na cestě. A podávají mi onen svetřík. S úžasem jsem si vzpomněla, že okolo nás obě slečny letmo projížděly (nebýt křiklavých holinek, ani bych si jich pořádně nevšimla). Poděkovala jsem tedy a vysvětlila situaci. Ještě dlouho jsem se pak v duchu červenala, když jsem si uvědomila rozdílnost výchovy.
Ve městě jsem vytáhla foťák a jala se dokumentoval kola. Fotila jsem si kola exotická, výstavní, nezvyklá i zdánlivě obyčejná. Ať žije vynálezce digitálu. 
"parkoviště" u paneláku

Zanedlouho nás obklopil dav lidí s batůžky. Ze začátku jsem si myslela, že je na nábřeží tak živo, protože je neděle okolo poledne. Až když mi nějaká paní chtěla vnutit samolepku a divila se, kde mám kartičku, uvědomila jsem si pravý důvod. Městem procházel pěší maraton (walkathon). Nejednalo se o uzavírku silnic, násilné oddělení od běžných chodců nebo záplavu reklamních balónků nad hlavou (jak známe z Prahy). Místo toho jen prostě pohodových krokem šel mnohasethlavový dav lidí. Šlo se vycházkovým krokem, někdo v pohorkách a jiný jen v sandálech. Staré paní a matky s kočárky, každý si švitořivě povídal s ostatními. U křižovatek stál člověk ve vestičce a v rukou dřímal šipku se směrem a vesele ukazoval. Úsměv byl vůbec všudypřítomný. Zavrhli jsme tedy původní plán a na dlouhou dobu se k davu přidali.
walkatoncům hrála do kroku i veselá kapela

Nedaleko centra jsme se vydali vlastní cestou a promněnili poslední koruny za suvenýry a sladkosti. Ještě pár zastávek v parku a u kanálu a byl pomalu čas jít vrátit kolo. Náhlý prudký liják nás zaskočil, netrval naštěstí nijak dlouho. Kolo jsme bez potíží vrátili a zjistili, že zastávka autobusu je sice blízko, ale bez jakéhokoli zázemí. Kojení v dešti na lavičce není zrovna pravé ořechové. Autobus přijel bez výrazného zpoždění a mohli jsme nasedat. S lítostí jsem vzpomínala na luxus vlaku. Tentokrát musela být Josífka celou dobu upevněná v autosedačce a to se jí vůbec nelíbilo. Všichni okolo nás ztuhli už při našem nástupu. Zřetelně jsem viděla šok v jejich očích a myšlenku, že tuhle noc se asi nikdo nevyspí. Brzo jsem rezignovala, vyndala holku ze sedačky a začala krmit. Jen jsem se modlila, aby autobus nikde nehavaroval.
Holka ani nestihla usnout a už tu byl trajekt. Byla jsem nadšená jak malé dítě. Na trajektu jsem jela naposledy ještě v dětství – a to jen přes Balaton. Z autobusu jsem skoro vyběhla. Na krajinu už padala noc a foukal silný vítr. Horní palubu jsme si proto jen rychle prohlídli a šup do tepla. Tam na nás zaútočila komerce. Samé upoutávky na výhodný nákup, automaty na pití i plyšáky, restaurace. Podlaha se houpala a cesta utíkala velice rychle. Po výjezdu autobusu Josífka skoro okamžitě usnula a i já jsem začala klímat.
trajekt byl opravdu luxusní

Probudil mě nezvyklý pohyb autobusu. Venku se míhaly lampy a projížděly jsme asi nějakými tunely (nebo podjezdy, v té tmě se to nedalo moc poznat). Ze svého úhlu pohledu jsem začala mít dojem, že stále více najíždíme na levou stranu silnice. Uvědomila jsem si, že jedeme v kuse už rozhodně víc jak čtyři hodiny a začala jsem se trochu bát. Řidič jel rychle, cesta byla monotóní a ideální na mikrospánek. Nehrálo rádio ani televize, všichni poklimbávali. Co teď? Byla jsem sice připoutaná, holka byla v sedačce (a i ta byla jištěná pásy), přesto se mi nechtělo zpestřovat si dovolenou nějakou havárií. Když už jsem se začala ošívat, autobus zamířil k odpočívadlu. S úlevným povzdechem jsem si šla ven protáhnout kosti. Komu se zastavení nelíbilo byla Josífka. Od tohoto okamžiku se jí nedařilo znovu zabrat a já následující tři hodiny skoro v kuse kojila. Asi jsem si to měla prožít, abych si nějak zasloužila tu igelitku sladkostí koupených na trajektu.
Praha nás přivítala teplým počasím. V metru jsem mi padala hlava únavou a domů jsem se sotva dovlekla. Neplánovaně jsem návrat domů oslavila švédským ciderem – koupila jsem si ho na trajektu a Vráťovi se ho podařilo kousek od paneláku prorazit o asfalt. Naštěstí má rychlou reakci a tak zachránil víc jak polovinu plechovky. A pak už se jen relaxovalo, vybalovalo a stahovaly fotky. A spalo a spalo a spalo :o).

Žádné komentáře:

Okomentovat